L’Àrea de zona blava de la Riera Miró, un «smart city lab» en l’àmbit de la mobilitat

Després de tres mesos de reforma, l’Àrea d’aparcament de zona blava de la Riera Miró incorpora diverses millores que han convertit l’espai en un banc de proves d’aplicacions intel·ligents en temes de mobilitat, per millorar la circulació i la gestió de l’aparcament. Sensors de detecció de vehicles i llums de colors en funció de l’ocupació de la plaça, informació de places disponibles, millores energètiques per reduir la despesa de combustible i d’enllumenat, punts de recàrrega de vehicles elèctrics… Les millores que l’Ajuntament de Reus, a través de l’empresa municipal AMERSAM, posa en marxa permetrà aplicar i provar les darreres tecnologies en sistemes d’aparcament amb l’objectiu d’estendre-les en el futur a la resta de la xarxa de zona blava.

Un aparcament intel·ligent
La conversió en un smart lab en temes de mobilitat, ha comportat les actuacions següents:

  • Sistema de detecció de places: a través de sensors col·locats sota el paviment, els detectors transmeten la informació al Centre de Control Central d’AMERSAM, des d’on s’envia el número de places lliures als tres cartells d’informació situats als accessos de l’àrea d’aparcament, al raval de Sant Pere i a la Riera.
  • Informació a distància de l’ocupació: la disponibilitat de places a la Riera s’incorpora ara als dispositius on s’informa també de l’ocupació amb temps real de tota la xarxa municipal d’aparcaments: als cartells situats a les entrades de la ciutat, a la pàgina web amersam.cat i a tavés de l’aplicació per a mòbils –disponible en Android i iOS– d’AMERSAM.
  • Desplegament d’indicadors lluminosos –verd o vermell– situats a cada plaça que permeten identificar ràpidament si en un passadís hi ha alguna plaça lliure, informació que facilita la mobilitat dels vehicles a l’interior de l’aparcament evitant recorreguts innecessaris. Aquesta fase funciona en període de proves i quedarà enllestida d’aquí a un mes.
  • Instal·lació de maquinària de recàrrega de vehicles elèctrics, amb dues estacions que permeten alimentar turismes i motos. En aquest espai i per celebrar els 25 anys d’AMERSAM, es pot recarregar el vehicle elèctric i aparcar de manera gratuïta fins a final d’any. En les darreres setmanes s’han instal·lat 4 punts de recàrrega a la via pública, el de l’Àrea Riera i el de la plaça de la Llibertat, a més de dues places més a cada aparcament subterrani i quatre al pàrquing de la Llibertat. En total, la xarxa pública permet recarregar fins a 20 vehicles –cotxes o motos– de manera simultània.
  • Renovació dels terminals informàtics per supervisar l’aparcament regulat amb la incorporació d’smartphones al sistema de control que fan servir els vigilants, una mesura que permet afegir imatges digitalitzades dels vehicles infractors.
  • Paral·lelament, s’està treballant en la renovació de l’aplicació per a mòbils d’AMERSAM que en els propers mesos incorporarà noves funcions de telegestió: anul·lar un avís de denúncia a través del telèfon o activar la recarrèga de vehicle elèctric. I, en una segona fase, adaptar el pagament al temps real d’estacionament, amb un sistema que permetrà indicar l’hora exacta d’arribada i l’hora de sortida i fer efectiu l’import corresponent a través de la mateixa aplicació.

Reducció de la despesa energètica
Pel que fa a l’enllumenat de l’espai, s’han substituït els punts de llum per uns de més eficients tipus LED, equipats amb detectors de presència amb l’objectiu de reduir el consum d’energia quan el moviment de vehicles i persones ho permeti. La tecnologia LED suposa una reducció considerable de consum i, a més, en aquest cas amb l’afegit que l’enllumenat es regula mitjançant el protocol estàndard DALI (Digital Addressable Lighting Interface) que el fa més eficient i n’augmenta la potència quan es detecta moviment.

La instal·lació de cartells informatius visibles des de les dues vies principals d’accés a l’aparcament, milloren substancialment la mobilitat dels carrers de l’entorn i la circulació interior de l’àrea, amb l’estalvi de recorreguts innecessaris als conductors. La informació és visible les 24 hores del dia, més enllà de l’horari en què funciona la zona blava: el matí de 9 a 13 h i a la tarda, de 16 a 20 h, de dilluns a dissabte.

L’àrea de zona blava més utilitzada
Després de més de 13 anys en funcionament, les dades d’ocupació i rotació confirmen que l’Àrea de la Riera Miró, amb 185 places, és la més utilitzada de la xarxa: l’ocupació mitjana actual frega el 65%, amb una rotació diària de 3,46 vehicles per plaça –cal tenir en compte que l’àrea permet l’estacionament de llarga durada, amb una estada màxima de 4 hores.

Ciutats intel·ligents, ciutats més habitables
La concepció smart city s’emmarca en l’adopció de mesures basades en la tecnologia per millorar la qualitat de vida dels seus ciutadans; les ciutats intel·ligents són ciutats més habitables i sostenibles, gràcies a l’aplicació de solucions innovadores per a una gestió més eficient i de qualitat dels serveis. La mobilitat i el transport són dos dels àmbits on s’ha començat a aplicar a nivell mundial.

Comparteix aquest contingut

Ús de les cookies

Aquest lloc web utilitza les cookies perque tingueu la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per l'acceptació de les esmentades cookies (galetes) i l'acceptació de la nostra política de cookies, cliqueu l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR